Flashdance

Jag simmade i Munksunds simhall imorse. Efter att jag hade tagit ut varje muskel i mina axlar och armar till max stod jag och njöt under duschstrålen.

Plötsligt ser jag mig, Kristina, Marika och Ida sitta och stå vid de fyra barnduscharna med det där läskiga runda röret som man ska sitta (?) på. Med oss är vår lågstadielärare Barbro som ska tvaga, och då menar jag tvaga i dess hårdhäntaste benämning, våra hår. Det går till så att vi får böja oss under kranen tills våra nackar knakar och då kan Barbro börja "massera" in shampoo. Hade man tur fick man ha i balsam, men som man kanske har förstått vid det här laget var Barbro av man-ska-pinas-så-mycket-som-möjligt-skolan, varför balsam bara var schwåll (fast det ordet skulle Barbro förstås aldrig ha tagit i sin mun då hon pratade den renaste svenskan norr om Bagdad). Nåväl, efter den grymma hårtvätten var man tyvärr inte ens nära att vara over the hill, nej då väntade kanske det värsta momentet. Hårtorkningen. Som självklart inte gjordes på något modernt sätt som med hårtork, utan eftersom det var Barbro som var överhuvudet gjordes det förstås med handduken. På hårdhäntaste sätt möjligt förstås. Jag minns så väl plågan i mina klasskompisars ansikten när hon slet i våra hår, skalpar och öron. Mest minns jag Kristina, som alltid vid detta moment blev argare än jag någonsin såg henne någon annan gång.

Jag blir riktigt sorgsen när jag tänker på att hon gjorde badtimmen, som ju kunde ha varit den bästa timmen på hela skolveckan -  timmen då man fick leka och plaska runt och busa med killarna - till en sån pina då man visste vad som komma skulle när badet var slut och det var dags att gå in i duschrummet. Kan inte för mitt liv förstå vilken sorts pedagogik hon hade för avsikt att tillämpa vid dessa tillfällena. Men vad vet väl jag, hon kanske egentligen hade en klurig baktanke med det hela. Kanske var hon så före sin tid att hon redan var upplyst i den kommande klimatfrågan, så kanske ville hon lära oss att duscha inte var nåt man skulle njuta av utan göra bort på kortast tid möjligt.

Kanske var hon bara en dum jävla käring.

Kommentarer
Postat av: Krajks

Word, hon VAR en dum jävla kärring. Jag minns också de här incidenterna! Jag minns också hårtussarna som jag man kunde hitta i handduken efter att hon hade torkat håret. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det!

2007-12-27 @ 14:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0