Snabbare än ljuset

Jag hade för avsikt att meddela min fina vän Krajks när mitt tåg skulle anlända till den kungliga hufvudstaden på torsdag, men insåg att eftersom jag färdas med X2000 är ankomsttiden som anges i min mobil snarare en fingervisning än något att skriva i sten. Andelen gånger jag har varit i tid när jag åkt X2000 understiger helt klart andelen gånger jag varit i tid med exempelvis Norrlandståget eller något annat snälltåg.

Självklart sätter detta igång en rad frågor i mitt huvud. Efter lite funderande blir min slutsats att det måste vara så att X2000 kör med snävare marginaler och att de redan går på sitt max så att de inte kan "köra in tid", som man så ofta hör att de gör med Norrlandståget. Ex: "Vi ligger för närvarande 45 minuter efter tidtabell, men räknar med att köra in denna försening under natten"

Detta i sin tur gör mig aningens upprörd. Det faktum att Norrlandståget kan "köra in tid" måste ju alltså betyda att de skulle kunna köra fortare än de nu gör, bara de vill! Så varför drar de ut på tiden i onödan? Det kan ju knappast vara för att sälja mer i bistron, för den är ju ändå stängd under de kritiska så kallade vargtimmarna.

Why oh why?

Kommentarer
Postat av: Krajks

Hallooo! Givetvis är jag på på lördag, jag har till och med skrivit in det i kalendern och allting! :D
Hör av dig när du är typ i Uppsala så vet jag när jag ska börja vandra iväg. Ska vi ses på Plattan-trappan (den stora), kanske? Det finns ju några fik däromkring, bland annat ett rätt mysigt Waynes (eller Roberts eller Georges, jag minns inte vilket) vid Hötorget, texempel.

2008-04-07 @ 19:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0