Somethin' fishy

Just när bussen skulle till och rulla iväg från Hjalmar Brantingsplatsen kom en man virvlandes i snöyran. Med ena handen bar han en överfull Coop-kasse och i den andra hade han en sådan där gul och blå paddel som hör till en sådan där uppblåsbar gul och blå gummibåt som min broder envisades med att dra med på alla våra Greklandschartrar när jag var liten. Paddeln använde han till att vifta för glatta livet så att inte busschauffören på nittonbussen skulle åka ifrån honom. Och eftersom chauffören på nittonbussen visade sig vara precis lika sympatisk som alla andra göteborgska busschaufförer i detta läge väntade han in spektaklet till man. Paddelmannen skyndade sig så gott han kunde med all sin packning och gjorde strax entré på bussen. Utan att stämpla sitt eventuella västtrafikkort kom han mot mig och jag kunde nu se att hela den där överfyllda Coop-kassen var full med tonfiskskonserver. Minst 30-40 tonfiskburkar måste han ha haft däri.

Mycket udda, tänkte jag. Vad ska han med all den där tonfisken till? Och har den något samröre med hans karakteristiska paddel, eller är den bara något han bär omkring på för att kunna vifta ned bussar? Jag fick genast en vision av denna man paddlandes på min brors uppblåsbara gummibåt som mannen fyndat på nån Kupa för en tia ut på havet för att släppa tillbaka tonfisken till sitt rätta habitat. Eller kanske ska han göra en gigantisk macka med tonfisk på och behöver paddeln till att bre med? Eller har han läggan full med katter och använder paddeln till att sopa undan de små liven framför sig när han går mellan köket och toan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0