Att komma på vad man borde ha sagt, alldeles för sent.

Vidare hade jag och Filip det tveksamma nöjet att träffa på ett "praktexempel" till läkare idag. Jag vill tro att det var en automatisk och omedveten försvarsmekanism till vårt blygsamma ifrågasättande av en av hans patienters behandling som fick honom att dra igång ett läxförhör av den gamla medicinska skolan om underarmens ben på svenska, mängden vätskeavgång till följd av perspiratio insensiblis per dygn, medicinska orsaker till inkontinens och den svenska översättningen av elimination. Plus många fler icke-omvårdande läxförhörsfrågor. Från vad jag hört av de andra studenterna och sjuksköterskorna på stället är det dock, tragiskt nog, snarare hans normaltillstånd.

Det är sådana gånger jag önskar att jag var en av de där tuffa sjuksköterskorna. Inte en sådan som sitter och tar emot och härdar ut. En som biter ifrån. En som säger: "Hörrödu neurologen, jag vet inte hur många flotta neurologjobb du har blivit sparkad från innan du fick för dig att jobba ute i kommunen med gamla människor som, ärligt talat, skulle behöva en mycket mer allmänt och geriatriskt kompetent läkare än vad du tycks vara, men eftersom du onekligen har några jordsnurr på din nacke så är det inget annat än sorgligt att du på dessa år inte har snappat upp skillnaderna i din egen och våra yrkesrollers fokus utan försöker briljera med både dina svenska och latinska medicinska kunskaper och därmed ställa dig själv i särställning gentemot två intet ont anande sjuksköterskestudenter som bara vill diskutera en kateter. Håll dig nu till ämnet för faaan."

Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Jag ser 2 alternativa förklaringar

1) Han är en snäll gubbe som vill passa på att förbättra era medecinska kunskaper

2) Han är en ond gubbe.

2009-04-29 @ 10:49:48
Postat av: Anonym

l'Esprit d'escalier

2009-05-06 @ 12:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0