Vietnam 10: Att servera trà

Jag lär mig massa vietnamesiska varje dag. Loves it. Jag är så vetgirig och otålig, vill bara lära mig mer och mer och mer. Vill förstå varenda skylt jag ser. Arvids fina avskedspresentbok följer mig vartän jag går och klottras full av användbara vietnamesiska fraser typ ”Em có thé giúp anh khong?” - Kan lillasyster hjälpa storebror med något?

Trà betyder thé och uttalas ungefär [tjà]. Ikväll lärde min nyfunna vän, tillika ansiktsmassören, Hanh mig hur man serverar trà på traditionellt, respektfullt vietnamesiskt vis. Det var inte så bara det.

För det första ska inget annat finnas på bordet när man serverar trà. Inga mobiltelefoner, kakor eller frukt. Bara trà, kanna och koppar. Trà är heligt och en viktig inledningsritual när man inleder en bekantskap med någon man inte känner.

När bordet är rensat ska hett vatten hällas över thékannan och kopparna. Sedan görs en första brygd trà som får dra endast 30 sekunder innan det hälls ut över kopparna på brickan. Detta hälls sedan bort innan den riktiga brygden trà görs. Den får dra cirka 2 minuter innan den hälls upp i de små kopparna som ska stå placerade med örat mot den som ska dricka. De äldsta och gästerna serveras först. Trà dricks i små små klunkar i taget, om man vill vara hövlig mot sin värd. Och det vill man ju.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0