Vietnam 22: Så dödar vi planeten lite till

Jag har gode så dåligt samvete över att jag pruttar omkring på min moppe och bidrar till den sjukt dåliga luften i Hanoi och att vår planet dör lite mer dag för dag. Men jag vet inte riktigt vad alternativet är. Tänkte först på cykel, men dömde ut det som för farligt. Måste ju ändå vara i trafiken, utan de möjligheter att gasa, väja och svänga som man har på moppen. Det finns förvisso ett ganska vältäckande bussnät i Hanoi och det är billigt att åka buss. Men de tar sig ju knappt fram i trafiken för alla moppar, bussjäklarna. Dessutom funkar de nog bara sådär på kvällar. Jag skulle ju kunna kombinera bussar med xe om, moppetaxi, förstås. Men man vet aldrig med de där xe om-förarna. Helt plötsligt att har man åkt en bit när man inser att han kör lite svajigt och luktar sprit. Tagit sig några sluringar för mycket i väntan på nästa kund, som råkade vara jag. Sen är det jobbigt att behöva deala med dem också.

Alltså pruttar jag runt på min moppe. Förlåt moder jord. Men jag mår i alla fall dåligt för det.

Ikväll slogs alla mina mopperekord. Vietnam slog Singapore i semifinalen i SEA games. Vi snackar fotboll. Jag och Kiem drack öl och kollade matchen på en bar. Folk var som tokiga och dansade på borden när Vietnam gjorde mål. I love it. När matchen var klar, 4-1, drog vi ner till sjön. Det gjorde cirka en miljon andra moppar också. Jag skojar inte. Det var ett enda rött hav av viet-flaggor och moppelampor. Det sjöngs, viftades med flaggor och dansades på rullande moppar. Förstå vad de älskar sitt land, vietnameserna. Det här var ändå "bara" deras U23-landslag som slog Singapores U23 i en semifinal i Sydostasienspelen. Och de firar som att de inte fanns en morgondag.

Jag bara satt på moppen och tittade på och skrattade rakt ut av all glädje jag omgärdades av. Sedan köpte vi en flagga och gav oss in i folk- och moppemyllret. Det varvades motorer som aldrig förr och vi sjöng "Viet Nam! Ho Chi Minh! Viet Nam! Ho Chi Minh!" Den gamla dängan. Att köra 500 meter tog en timme, för folk ville mest varva sina motorer och vifta med flaggorna. Alla blev, som vanligt, extra glada av att se en blond tjej i skaran och jag fick nya kompisar i parti och minut. Och moder jord dog lite till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0