Ett promenadstråk i Göteborg


Ibland när jag ämnar transportera mig till min vän Madde i Kviberg får jag för mig att nyttja apostlahästarna (pancho, pancho, pancho) istället för Västtrafik. Så skedde i förmiddags då jag tog mig en liten promenix över till fel sida om älven. Mitt promenadstråk är galet naturskönt. Man går över E6an, runt Beijer Byggmaterials bakgård, under järnvägen, över den föga estetiskt smickrande Marieholmsbron, utmed E45an en bit innan man kommer in i Slakthusområdet. Här finns ett intressant hus, ett gammalt ståtligt tegelhus varpå det med stora bokstäver står GÖTEBORGS SLAKTHUS. Över de stora bokstäverna är två sådanadära sexuddiga stjärnor integlade. Hajar till varje gång jag går förbi och tycker det ser lite morbidt ut.

Brevid det vackra slakthuset finns ett fult nybygge till slakthus som kallar sig Jakobsdals. Deras slogan är Av kärlek tillagat. Detta provocerar mig så till den milda grad att jag blev tvungen att gå raka vägen hem och skriva av mig. Jag förstår inte vad de menar. Jag tror knappast att deras transporter av grisar; packade på varandra i trånga lastutrymmen långa sträckor, kan kallas kärleksfulla. Jag tror knappast att de skjuter in bulten i kossans huvud särskilt kärleksfullt.

Men vad vet jag. Jag har nog aldrig ätit kött från Jakobsdals tror jag. Det skulle vara hos mamma och pappa nån gång kanske. När man själv står för pistolerna är nog Jakobsdals kärleksfullt tillagade kött alldeles för dyrt. Nej nog blir det euroshoppers rökta skinka alltid. Undra hur mycket kärlek som ingår i deras tillagning.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag är sjukt snabb å läsa! Logga in samma minut som d står att du publicerat. Om nu d är nå bra.... =)

Kanske för att de hjälper människor att få i sig protein? Där kanske det kärleksfulla ligger, knappast mot djuren. Nå väl... Ska skaffa mig ett liv nästa vecka. Men vad? Kom du aldrig till henne för att du va tvungen å springa hem å blogga? Nörd...

2009-01-18 @ 16:18:34
Postat av: Malla

Det var faktiskt sjukligt snabbt!



Men om vi bara iddes anstränga oss lite mer skulle vi ju kunna få i oss fullvärdigt protein av bönor, linser, alger och whatnots...



Nej jag eldade upp mig på ditvägen, sedan på hemvägen formulerades bloggen i huvvet.

2009-01-18 @ 16:28:30
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0