Försmak


Redan några dagar innan avfärd får jag en smakbit på vad som komma skall i form av etiska dilemman och kulturkrockar. En vän ber mig köpa en laptop från Sverige som jag ska få betalt för när jag kommer till Hanoi. En annan vill växla 5000 kronor till dollars. De verkar ha svårt att förstå att jag, som student, har svårt att ligga ute med sådana summor pengar. Och alldeles befogat är väl det. Jag reser för tredje gången inom loppet av ett år till Vietnam från andra sidan jorden, en resa som skulle kräva flera års besparingar för dem. Vad de ser är en tjej med fina kläder, ny dator, flashig kamera som har råd att resa över världen och varför hon inte kan ligga ute med 10 000 kronor förstår inte de.

Usch det är ett knivigt läge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0