Vietnam 60: Att få sova

De är som roliga med det här med sovandet, vietnameserna. När man går ut och äter lunch med någon säger man alltid när man skiljs åt: sov gott. För alla - ALLA - sover en stund på eftermiddan. Annars blir de cranky framåt kvällningen. Och har man ingen säng eller soffa att lägga sig på, då sover man över sitt skrivbord. Eller på två stolar som man ställer ihop. I bilen. På moppen. Det finns inga hinder, bara möjligheter.

När man kommer och hälsar på hos någon så blir man först bjuden på vietnamesthé. Man sitter och pratar och umgås litegrann. Sedan blir man oftast erbjuden att gå och lägga sig en stund. För mig, som svensk, är ju detta otroligt svårt att förstå sig på. Att man kommer och hälsar på nån, och sedan går och lägger sig i dennes säng. Det känns ju högst oartigt i min föreställningsvärld. Att åka och hälsa på nån och sedan gå och lägga sig. Men så gör de, vietnameserna. Och vems säng det är, det spelar just inte så stor roll. Alla sover i allas sängar och använder samma kuddar och täcken. Om det är nån man just träffat för fem minuter sedan eller ens svärföräldrar, det spelar som sagt ingen roll.

Skönt är det i alla fall, speciellt för ett inbitet fan av eftermiddaglurar som moi.

Kommentarer
Postat av: Krajks

Eftermiddagslurar är gravt underskattat. Jag längtar tills de riktiga siestatiderna börjar här, jag ska siesta skjortan av italienarna!

2010-03-20 @ 21:06:12
Postat av: Lisa

Å jag hoppas att vi kan införa mera sömnstunder här i Sverige. Skulle inte tacka nej till en sovpaus mitt på dagen.

2010-03-22 @ 08:58:43
Postat av: Malin

Ja, på sommarn i alla fall. På vintern kanske vi svenskar inte ska sova bort det lilla solljus vi har?

Visst vore det roligt om alla på ditt kontor, Lisa, för jag tänker mig att du jobbar på nåt slags kontor, lade sig över skrivborden, eller under skrivborden, eller på några stolar efter att de kom tillbaka från lunchen? Och bara snarkade bort en halvtimme eller två?

2010-03-22 @ 10:34:06
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0