Vietnam 62: Antingen är ni med mig, eller så är ni mot mig

Jag har inte haft den bästa dagen. Ingen nudelsoppa imorse, för Pho-tanten hade av någon outgrundlig anledning stängt. Jag gick till sjukhuset, det gjorde inte min översättare, så jag gick hem igen. Tänkte titta på TV, men hade ingen ström i rummet. Tänkte kolla internet, men hade inget sådant heller. Tänkte jobba med uppsatsen, men hade ingen ström i datorn. Dessutom har jag ungefär 322 gånger glömt saker jag verkligen behövt på rummet, kommit på det i receptionen och blivit tvungen att ta hissen upp igen.

Sådana här dagar är det ganska lätt att vända allt mot vietnameserna. Jag märker att jag gör det. Jag tål inte med att de inte kan prata ett enda ord engelska så de kan fatta att jag är strömlös (säger hon som är i deras land utan att lära sig deras språk ordentligt nog att säga att hon är strömlös), att de bjuder in mig till thé i tid och otid, att de ger mig mycket ris trots att jag ber om lite, att de inte förstår min frustration. Att ingen ser att jag är ledsen, tar tag i mig och frågar hur det är.

Och jag blir arg och otålig. Ingenting alls passar och jag blir arg på deras kultur. Tänker att de inte förstår mig, aldrig förstår de mig (för det är ju just därför jag är här, för att de ska förstå mig - inte för att jag ska förstå dem...) Och alla klumpas ihop till en enda gulsvart vietnamessörja. Jag slutar se dem som individer, med sina styrkor och brister, och de blir en enda stor 86 miljoners vietnames. Plötsligt är alla på ett visst sätt och just denna dag är alla emot mig.

Och jag tycker det är intressant, för nog vet jag att jag har dåliga dagar i Sverige också. Men inte börjar jag tänka att det är något fel på den svenska kulturen då. Eller tycka att precis alla är emot mig.

Kommentarer
Postat av: mamma

Hej. Vadan detta? Jag längtar iaf efter att du ska komma hem igen. kram

2010-03-22 @ 18:43:34
Postat av: Malin

Det står ju där. Ingen nudelsoppa, ingen ström, inget internet. Springa fram och tillbaka till rummet.

2010-03-23 @ 03:19:00
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0