Vietnam 87: Sedan sist



Jag har varit ute på countryside och tagit det lugnt. Tränat min vietnamesiska och träffat de jag tycker om. Fått vara nära han jag tycker allra bäst om. En vecka utan Internet, engelskspråkig tv, vattentoalett, dusch... En vecka med tedrickande, bröllop, utflykter och bara allmänna studier av vietnamesiskt liv och leverne. Chu Bich knackade upp hela gårdsplanen och drog upp en stor rot. Ngas mamma tyckte det var så fruktansvärt roligt att jag ville bli brun, att jag tycker att de är vackra i sin hudfärg att hon inte slutade prata om det på flera dagar. Så fort vi sågs skrattade hon till och mumlade om att svenskar gillar svart hud, som vietnameserna vill kalla den. Alla hon träffade berättade hon också det för. Kan ni förstå, Malin tycker att det är fint med svart hud, hon tycker inte om att hon är så vit.



Jag och några av mina tidigare studenter besökte ett galet ställe. En konstnär som gått lite bananas och byggt upp en park i en sluttning och fyllt den med alla möjliga hus och lerkrukor och udda figurer överallt. Enda liknelsen jag kan komma på är Parc Guell i Barcelona. Udda ställe.


Jag har ätit Thit Ga, kycklingkött och druckit öl. För att Thit Ga med citronsalt kan vara bland det bästa man kan äta och för att Kiem är den bästa.



Jag äter Pho hos Co Vinh, tant Vinh, varje morgon och ler åt den roliga affischen. Tänker på Madeleine som kallar mig karltokig.




Kommentarer
Postat av: Martin

Oerhört tråkigt att ansökan inte gick igenom. Men jag sållar mig till din mors med fleras tankar; ni fixar detta ändå. Hoppas du har det bra sista tiden, och välkommen hem igen, även om det är med bitter eftersmak.



Många kramar!

2010-05-10 @ 21:27:39
Postat av: Madde

Välkommen hem Malin!

2010-05-13 @ 09:12:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0