Anställningsintervju - Vietnam style

Igår var jag på två anställningsintrevjuer. Den första var på SOS International Clinic. Där var jag själv, representerade mig själv i egen hög person utan förkläde och intervjuades av en australiensisk kvinna vid namn Sally. Förutom att jag inte kunde komma på vad framstupa-sidoläge heter på engelska - kan fortfarande inte komma på det - så gick det bra.

Sedan blev jag eskorterad av min vän Ly från Hanoi Medical University till en mindre formell intervju på Benh Vien Viet Phap, det franska sjukhuset i stada. Den gick också bra, tyckte jag, tills Ly på vietnamesiska informerar hon som intervjuar mig att jag redan fått en position på SOS International Clinic. Njase, sa jag och började svettas lite i det väl luftkonditionerade rummet, så är det väl inte riktigt... Jag har ju varit där på intervju, men inget är ju påskrivet ännu... De skulle ringa mina referenser och så...

Självklart var det det vanliga vietnamesiska bluff och båg-spelet som jag återigen inte förstod. När vi gick till hennes moppe sa Ly: Jag sa det där om SOS för att trissa upp din lön, för att de skulle erbjuda dig mer i lön.

Det är så mycket jag inte förstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0