Dagens kontinenstips.

Vi har en inkontinensfröken på vår skola. Hon heter Lisbeth och trots att hon är uroterapeut och alltså sysslar med urininkontinens dagarna i ända så är hon en riktigt rolig prick när hon pratar om sina pee-bags och knipövningar.

Men Lisbeth gör mig också nojig och rädd. För ibland pratar Lisbeth om de dumheter vi friska unga tjejer gör som kommer sabba vår kontinens när vi blir lite äldre. Enligt inkontinensfröken får man inte för allt i världen trycka på när man kissar, något vi av kvinnligt kön tydligen är mästare på. Spänna några muskler så töms blåsan typ dubbelt så fort. Men ajabaja, säger Lisbeth, då kan man slita ned sfinktrarna som hjälper oss hålla tätt. En annan dödssynd är att inte gå på toa när vi behöver, utan att gå och hålla oss. Ajabaja säger Lisbeth, nu tänjer ni ut muskulaturen runt blåsan.

Ja, hon har lärt oss både ett och annat, vår kära Lisbeth. Och jag tycker att det är ganska kul att jag tänker på henne nästan varje gång jag sitter på toa. Det är som att jag föreställer mig henne framför mig med sitt pekfinger. Inte trycka på nu Malin, låt det ta den tid det tar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0