Torsdagsbryderier

Det råder anarki på trottoarer runt om i Göteborg.

Många trottoarer i innerstaden är uppbyggda av gatsten, med två rader större, plattare och betydligt behagligare stenblock att gå på. Ett underlag de flesta väljer att nyttja, såvida utrymmet finnes. Problemen uppstår, precis som i så många andra frågor, när människor kommer varandra för nära. När det ska bestämmas vem som ska ta ett steg åt sidan och vem som ska fortsätta gå.

I min värld är det solklart. Högsta klackarna vinner. Har jag sneakers eller andra platta skor viker jag i god tid undan till den buckliga, knaggliga gatstenen och låter donnan med klackarna fortsätta trippa fram på blocken. Problemen uppstår, precis som i så många andra frågor, när andra människor inte gör som jag vill.

Idag har jag nyttjat förhållandevis låga, men ändock smala, klackar under mina skor som tog mig framåt. Inte var det autobahn rakt fram för det. Här och där dyker det upp nån ful, ofta rödflammig, trenchcoatbärande medelålders herre som vill chickenrejsa, ett race han nio av tio gånger vinner då mina skors beskaffenhet inte erbjuder mig den balans som skulle behövas för att våga löpa linan ut.

Jag blir så less.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0