Vietnam 39: Jobbet

Madde och Arvid har efterlyst upplysningar om vad jag egentligen gör på det där så kallade jobbet och jag har lovat att rapportera om det när jag själv har fått ordning på vad jag gör på det där så kallade jobbet. Det kan jag inte riktigt säga att jag har, ingen dag är den andra lik och oftast vet jag inte vad jag ska göra nästa dag. Men jag har varit här en och en halv månad nu och jag kommer mer och mer till insikt om att jag inte kommer att bli klokare än så här.

Alltså: så här går det till när Malin jobbar!

Jag startar upp Mozilla Firefox och slår in ungefär "mast" i adressfältet. Ibland blir det bara "mas" om jag är slö, andra dagar drar jag till med ett "master". Min dator föreslår att jag vill gå till en sida kallad Masterunblocker och det är precis vad jag vill så jag gör som den föreslår. På Masterunblocker-sidan finns en liten ruta där man kan knappra in adressen till den spärrade sidan man önskar att komma åt. Det gör jag. Jag skriver "www" och datorn föreslår "www.facebook.com", vilket jag accepterar. Då omdirigeras jag till facebook på ett automagiskt sätt och kan logga in på ungefär samma vis som ni därborta kan. Jag kan använda facebook ungefär som vanligt, det vill säga kolla igenom kompisars statusuppdateringar och kolla på upplagda blider. Se vem som har skrivit vad till vem. Däremot kan jag inte gå in och kolla på mina vän-förfråganingar och group-invites, det är lite störigt. Än mer störigt är att jag inte kan se de dolda kommentarerna på mina vänners statusuppdateringar, skriva något i mitt eget statusfält eller på någon av mina kompisars walls. Att kolla mailboxen är också att glömma, för då får masterunblocker fnatt.

För det mesta av detta finns förstås också knep. Allt förutom att kunna ladda upp bilder och svara på vänförfrågningar och grupp-inviter och det där har jag lyckats hitta knep till. Kommunisterna har nämligen spärrat facebook.com, men inte lite.facebook.com! Ahaa! Så jag loggar in på lite-facebook - som dock är just som namnet siar om - en lightversion. Jag kommer inte åt alls lika mycket på den masterunblockade facebook-sidan. Däremot kan jag skriva! Både på min egen wall och till kompisar! Jag kan kolla min mail! Halleluja! Kruxet är bara att när jag loggar in på lite-facebook blir jag utkickad från masterunblockade facebook, vilket jag ju behöver för att komma åt alla sidor jag vill se.

Alltså måste jag sitta och switcha mellan de två olika versionerna. Fram och tillbaka. Kolla vems sida jag vill skriva på och sedan gå in med lite-versionen och göra det.  Ja ni förstår ju, att mycket tid över till "riktigt" jobb, det finns det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0