Min yrkesroll

Eftersom jag då och då får höra karriärsråd i kategorin " du som är så smart borde väl plugga till läkare, det skulle ju gå snabbt för dig att plugga upp dina betyg så du kom in på medicin, varför ska en sån som du bli sjuksköterska när du skulle kunna bli läkare" från människor jag bryr mig om och alltid blir lika irriterad, sårad och förnärmad men aldrig orkar eller vågar ge dem svar på tal kommer härmed ett litet förtydligande om sjuksköterskans yrkesroll.

Under vår treåriga utbildning läser vi till viss del biomedicin (såsom anatomi, fysiologi, patologi, farmakologi, mikrobiologi mm), detta för att exempelvis kunna förstå hur de läkemedel vi administerar fungerar eller kunna förklara för en patient hur denne bäst hanterar sin sjukdom. Vi är däremot inga experter inom medicin, utan det är läkarna. Tyngdpunkten i vår utbildning ligger istället på omvårdnaden, det är den vi får vår kandidatexamen i, och ska bli experter på. Sjuksköterskans ansvarsområde innefattar därmed bland mycket annat att etablera en sund relation till patienten, att kunna stötta och trösta patienten i sin sjukdom, förebyggande av sjukvårdsrelaterad ohälsa i form av exempelvis trycksår eller infektioner, försäkran om att patientens eventuella mediciner fungerar tillfredställande och att lägga upp vårdplaner för patienten. Man kan säga att sjuksköterskans fokus ligger på patienten, dess situation och omgivning medan läkarnas fokus ligger på sjukdomen och tillfrisknandet från den. Det viktiga här är att inse att sjuksköterskor och läkare fyller olika funktioner och är experter på olika saker. Genom att arbeta brevid varandra och tillsammans i team (som självklart också innefattar andra yrkeskategorier såsom exempelvis undersköterskor, arbetsterapeuter, dietister) ser vi till hela patientens upplevelse.

Jag tror att de som vill försöka påverka mig till att bli läkare, och många med dem, inte förstår skillnaden mellan läkares och sjuksköterskors yrkesroller. Kanske är det den aspekten av sjuksköterskeriet: att vi utför administrationen av de läkemedel läkaren ordinerar, som får människor att se oss sjuksköterskor som någon slags hjälpreda till läkarna. Kanske tror de att vi läser samma sak som läkarna, men mindre utav det då vår utbildning bara är treårig och därmed bara blir "halv-doktorer". Kanske tror de att vi sjuksköterskor är de som ville bli läkare men inte riktigt nådde ända fram, inte fick nog bra betyg för att ta oss in.

Jag vill bli sjuksköterska för att jag är fascinerad av hur kroppen fungerar och vad vi, med den medicinska kunskap läkare, sjuksköterskor, farmaceuter, sjukgymnaster besitter, kan åstadkomma. Än mer fascinerad är jag dock av den mer filosofiska sidan av sjukvården; omvårdnaden. Jag tycker det känns otroligt spännande att få lära mig hur jag åstadkommer ett bra möte med patienten, hur jag som sjuksköterska kan hjälpa patienten att finna hopp i en hopplös situation, hur man tar hand om närstående runt patienten på ett proffsigt sätt och tusen andra saker som hör omvårdnaden till. Än mer spännande känns det att snart få försöka omsätta all den kunskap jag har i praktiken.

Till de som tycker att jag är "för smart för att bli sjuksköterska" vill jag fråga varför de tror att man inte behöver vara smart för att bli sjuksköterska och varför de tror att det inte behövs smarta sjuksköterskor? Jag vill förklara för dem att jag inte vill plugga medicin därför att jag inte tycker att endast medicinen i sig kan ge mig den utmaning som jag istället får i mötet med och vården av patienterna. Jag vill visa dem all den spännande forskning, gjord inom omvårdnad av sjuksköterskor, som vi får ta del av för att få dem att förstå vilket otroligt intressant ämne omvårdnad är. Sedan vill jag fråga dem varför jag någonsin skulle vilja bli läkare när omvårdnad är det mest spännande jag vet.

Att fråga en sjuksköterska varför hon/han inte blir läkare iställer är lika dumt som att fråga en målare varför inte hon/han blir snickare istället.

Kommentarer
Postat av: Nettan

ååh vilket bra inlägg!!! jag förstår dig så himla väl.. har också miljontals gånger fått en massa välmenta "råd" eller "ja men det här är väl bara tillfälligt, du ska väl så snart du bara kan..." osv från en massa människor som verkar tro att dom känner mig bättre än jag själv gör... Och det känns skönt att läsa något sånt här där någon har förklarat och verkligen satt ord på den känslan... För så är det för mig, jag gör det jag vill göra och det jag är redo för... och vad framtiden har att utvisa det kan ingen veta... men troligast är väl att jag är den första att känns vad som är rätt för mig... eller?

2007-10-28 @ 17:20:00
Postat av: Malin

Tack Anette, alltid skönt att höra att någon känner igen sig... Mmm, ofta menar de nog bara väl men jag känner mig rent kränkt ibland. Gäller nog att stå på sig...

2007-10-30 @ 16:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0