Hard to the bone

Jag gjorde min första intramuskulära injektion på en riktig människa förra veckan. Tidigare har jag bara övat på skumgummikuddar på skolan.

Som namnet antyder ges denna injektion i en muskel, vanligtvis i rumpan eller låret. Nu fick jag möjlighet att sticka en djupt deprimerad patient i hennes övre kvadrant av ena skinkan. Eftersom detta som sagt var min första "riktiga" injektion visste jag inte riktigt hur det skulle kännas att sticka, hur mycket motstånd man möter på när man går in i en muskel. Men jag tänkte för mig själv att för att komma in i en muskel, det måste ju vara en del motstånd där. Alltså tog jag i rätt ordentligt med pilkastet, som vi kallar det, eftersom det blir en ganska snärtig rörelse med handleden.

Nu skulle det visa sig att det inte alls hade behövt så mycket kraft för att få in kanylen, som kanske ska nämnas är på en höft 7 centimeter lång, i muskeln. Meningen är ju att man ska ha en centimeter eller så tillgodo för att inte stöta på höftbenet, vilket tydligen ska göra helvetes ont. Nu hade denna damen lyckligtvis nog mycket hull och muskler på sin rumpa för att slippa få en kanyl i höftbenet. Men hade det varit en man..., sa min handledare.

Kommentarer
Postat av: Martin

I can ease your muscle pain, I can reduce your fever. Bra citat att bära med sig, finns med i en reklam nära dig! Inte dumt att kunna utföra en intermuskulär injektion =)

2008-02-28 @ 12:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0