Solsken

Vissa dagar är det nästan så att jag svävar nedför Hälsovetarbacken förbi Annedalskyrkan över Dag Hammarskiöldsleden till Linnéplatsen och in på spårvagnen. Dessa dagar sammanfaller som av en händelse rätt ofta med de dagar då jag, aningens arrogant och självgott, tänker att alla borde tvingas att läsa Sjuksköterskeprogrammet - för alla de vettiga saker vi får lära oss som gör oss till så goda människor. Och då menar jag inte saker som sjukdomars symtom eller biverkningar av läkemedel, utan t.ex om hur man bemöter människor och hur man kan jobba med sig själv och sina attityder.

Idag har vi pratat om hur man ska bemöta kritik som man får kastad över sig i arbetslivet, hur man ska dela ut kritik, varför vi har fått för oss att vi ska vara så perfekta hela tiden (och inte kan ta kritik), samhällets och vår egna syn på missbrukare och suicidpatienter, hur vi vågar stå upp för oss själva som studenter på praktikplats (och sedemera sjuksköterskor i arbetslivet) och några andra mycket givande ämnen.

Och jag känner sån tillförlit inför framtiden. Både för mig själv rent peronligt och professionellt men även, något högtravande, för hela vårdapparaten. När jag och mina medsyrror som får denna nyare sortens sjuksköterskeutbildning utexamineras kommer vi att revolutionera hela Sveriges sjukvård! It's gonna be kick-ass!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0