Gruvarbetarn

Såhär i eftervattnet, när det åtminstone enligt Aftonbladet verkar vara klart och betalt att Gruvarbetaren också är Carolins Mördare, kan man ju tänka sig att jag skulle ha lite ågren för att jag har försvarat en mördare. Men jag ser det inte så. Jag har inte försvarat en mördare, jag har försvarat Herr Svensson. Vem som helst. Det kunde ha varit min pappa som hade dumpat den där bilmattan med blod på på en rastplats i glesbygdn. Om vi nu bortser från att min pappa varken är jägare, kör en Audi, rör sig särskilt mycket i trakterna kring Gällivare eller dumpar skräp lite varsomhelst. Eller speciellt ofta får människoblod på sina bilmattor. Men det kunde ha varit vem som helst som hade blivit misstänkt på så lösa grunder. Att då så hutlöst peka ut honom, och hans familj, så att alla vet vem det är, det är inte att praktisera Oskyldig till motsatsen är bevisad. Men det mantrat är kanske något som inte längre gäller i dagens Sverige, utan en klyscha som trött rabblas i amerikanska polisserier?

Hade det visat sig att han inte hade varit Gruvarbetaren, utan bara en vanlig gruvarbetare, så skulle tidningarnas utpekning vara en stämpel som jag tror hade varit svår att i efterhand tvätta bort. Även om polisen skulle ha hittat någon annan mördare så skulle nog många ändå se honom som den där som blev utpekad som Carolins mördare, så något fuffens måste det ju vara med honom..?

Att hänga ut Gruvarbetaren innan han är dömd är något jag, utan att blinka, numera väntar mig från en tidning som Aftonbladet. Men det mest skrämmande med detta är förstås att lokaltidningar som PT följer i de stora drakarna, Aftonbladet och Expressens, fotspår.

Jag gillart it. It alls.



P.S. Glesbygdn har egentligen ingenting som helst med ämnet att göra. Men de svänger! På arvidsjaursbondska! D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0