Vietnam 21: Mer än tusen ord

Jag skriver tusentals ord om min vistelse och jag vet inte om det är någon annan än jag själv som orkar läsa alla långa haranger. Men det är okej, för jag skriver mest för mig själv. För att jag ska minnas hur det var, sen när jag inte är här längre. Jag skriver som ett sätt att resonera kring saker jag upplever, eftersom jag (än så länge) valt att inte umgås med andra västerlänningar i större utsträckning än att jag hälsar på dem när vi möts på Family Hotel. Genom bloggen kan jag sätta upplevelser, känslor och dilemman i ord och därigenom kunna finna förhållningssätt till dem.

Hur som, så blir det mycket ord på bloggen och lite bilder, än så länge. Så jag tänkte härma niotillfem även idag och kopiera hennes söndagstradition med en bild i timmen. Här kommer min lördag i bilder!


08:00 Vaknade jag av de badmintonspelande vietnamesernas glada utrop och uppspelta studenter som skulle ha lektion i rummet under mitt. Väckarklockan var kanske lite annorlunda men annars var det nog ganska likt ett svenskt uppvaknande en lördag morgon. Grus i ögonen och rufsigt hår. Kanske lite svettigare.


09:00 Hade jag och Lejotti dragit oss nog länge och startade morgonen med att, inte helt olikt våra rutiner i Sverige, kolla vad som hänt i världen och bloggosfären. Vi börjar vara less på att läsa om Tiger och Elin nu.



09:30 Åt jag som vanligt Pho Ga till frukost. Dock inte på mitt vanliga ställe across the street eftersom den goa kvinnan där verkar stänga stället på helgerna - good for her! Och jag saknar inte havregrynsgröt a bit! Konstigt, det trodde jag ändå att jag skulle göra. Men Pho är så varmt och skönt i magen på morgonen.


10:00 Tog jag moppen ut i vimlet och styrde mot Army Hotel. Jag blir bättre och bättre på att köra för var dag och meter som går.


10:30 Gjorde jag 40 sköna, tuffa längder i bassängen på Army Hotel.


11:00 Var det vad vi svenskar skulle kalla solarväder, det vill säga enstaka moln och dryga tjugo grader, och vad vietnameserna kategoriserar som långärmat-väder. Jag hade tursamt nog lyckats få tag i en Viet Nam News med dagens datum - man får se upp när man köper tidningar, de är ofta någon dag gamla - och lade mig och solade lite vid poolen.


12:00 Tog jag med mig tidningen och åt lunch på ett av mina favoritställen i Hanoi, Café Smile. Jag lyckades, med hjälp av Arvids bok, beställa på vietnamesiska. Passionsfruktsjuice och en macka med bacon och grönsaker blev det. Så gott! Jag tänker på dig varje gång jag dricker passionsfruktjuice, Madde. Och mer därtill.


13:00 Hittade jag en parkeringsplats i det ständigt fulla moppegaraget till lill-hondan och återvände till mitt hotellrum.



14:00 Försökte jag kolla på På Spåret på SVT Play men den där retliga gröna cirkeln ville bara cirkulera mitt på Kristian. Jag antar att det handlar om att jag har för seg uppkoppling eller vad säger ni, datanissar?


19:00 Åt jag och Bien middag på Chim Sao. Sötrostade jordnötter. Sallad med råa grönsaker. Färska vårrullar. Så
himla gott!


20:00 Såhär älskar jag Hanoi som mest. På moppen med näsan i goddoftande pojknacke. Med utrymme att kunna njuta av gatulivet som tar plats mitt framför mina ögon. Till skillnad från när jag själv kör.


21:00 Åt vi glass vid Ho Tay.


21:30 Är jag tillbaka på rummet med datorn på magen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej Malin

Vi har inte internet än, det är därför jag inte hör av mig.. hinner inte på jobbet..men ett julkort är på väg över världshaven

Ha det fint

kram

2009-12-12 @ 11:29:56
Postat av: Hanna

eller rysslands tundra

2009-12-12 @ 11:33:10
Postat av: Malin

När kommer internet till Alingsås då? 2012? :)



Åh tack för julkortet, jag väntar med spänning! Hoppas inte att nån Boris i Vladivostok ska sitta och fisa på det i några veckor innan det kommer fram. Men man vet aldrig.

2009-12-13 @ 17:13:27
URL: http://diarrheas.blogg.se/
Postat av: Arvid

Vad kul att få se så mycket bilder Malin! Detta borde du göra åtminstone en gång i månaden tycker jag.



Fin moppe och god mat verkar det vara. Du verkar trivas så bra och då blir jag så glad!



På fredag ska vi ha frukost hos mig, men det känns allt lite konstigt utan dig!!! Tänkte fira minnet av dig (låter som om du är död) med lite amerikanske pannkakor och kanske lite scrambled eggs. YUMMIE!!!



kram

2009-12-14 @ 18:12:31
Postat av: Malin

Glöm för bövelen inte sylten och schmöret! :)

2009-12-15 @ 10:36:58
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0