Vietnam 26: Dagens bästa

Min lillasyster lever och andas Family Hotel. Hon bor där, hon jobbar där. Hon har så gott som ingen fritid. Någon gång kan det hända att hon slinker iväg på Night Market en fredag eller lördag kväll. Ibland hämtar hon turister från något hotell nåt kvarter bort. Hon hämtar Phuong Anh och Duc Anh från skolan några hundra meter bort. Någon dag i veckan åker hon till universitetet tidigt på morgonen och återvänder raka vägen dem så fort föreläsningen är klar. Några gånger om året åker hon hem till sin familj, som bor 15 mil bort, och hälsar på en dag eller två. Men vill ni träffa henne, gör ni säkrast att söka upp Family Hotel. Hon är där 999 gånger av 1000. Ibland är hotellet tomt på gäster och hon har varken barn att passa eller mat att laga. Ändå kan hon inte lämna stället. Det skulle ju kunna dyka upp en turist att ta hand om.

Ikväll var det FF på Family Hotel och lite mer uppsluppen stämning än vanligt. Jag och killarna, förstås, åkte iväg och tittade på fotboll. Vietnam spelade ju final i SEA Games. Halvvägs in i andra halvlek blev vi dock kommenderade, via telefon från countryside, att bege oss tillbaka till hotellet. Inte för att där fanns något att göra, inga turister syntes till alls. Men vi måste ju vara på plats, skulle det dyka upp någon. Trots att Nga och Hoa höll ställningarna på stället. De lever så hårda liv, vietnameserna.

Efter middagen bad Nga, oväntat, om en tur på moppen. Trodde jag inte att hon skulle våga, efter Huongs demonstration för killarna om att storebror ser dem hela vägen från countryside. Men ut på stan begav vi oss. Vi puttrade runt Ho Cho Minh Museum, dit min lillasyster hänvisar turister varje dag, men aldrig varit själv ännu. Hon har ju som sagt ingen fritid. Vi styrde vidare mot West Lake, största sjön i stada, där det alltid blåser lite kallt. Min syster kröp närmare bakom mig på moppen, stack ner händerna i mina kapfickor och viskade i mitt öra: My sister, I feel freedom.

Alla kategorier, utan tvekan, var detta dagens bästa. Kanske till och med veckans, månadens. Att med så små medel, lite bensin i tanken och manövrerande av moppen, ge henne en så skön känsla. Det bästa I tell you.

Kommentarer
Postat av: Madde

Me like. Tack för julkortet, det var jättefint!

2009-12-19 @ 09:55:29
Postat av: Madde

Arvid och jag vill förresten veta mer om vad du gör på jobbet, vi är nyfikna som strutar!

2009-12-19 @ 09:56:45
Postat av: Malla

Nu förstår jag inte, vad menar du? Jobb? Vad är det? Har jag aldrig hört talas om! Som du vet, Madde, är jag alldeles för karltokig för att hinna med sådant strunt!



Jo men jag ska ordna ett sådant inlägg inom en snar framtid också, kanske när jag fått lite mer ordning själv på vad jag gör på jobbet. Denna vecka har det mest bestått i att klura på hur jag ska lägga upp engelska-kursen och käka lunch och dricka kaffe med Dr Chanh för att träna även hans engelska...

2009-12-19 @ 10:23:59
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0