Vietnam 29: Turistguide

Min syster rekommenderar turister sevärdheter runtom i Hanoi dagarna i ända. Ja, just nu är det ganska sparsamt med turister på Family Hotel, så det kanske var att ta i men. Själv har hon besökt väldigt få av dessa "attraktioner". Ho Chi Minh Museet exempelvis, en av de viktigaste platserna i Vietnam för vietnameserna själva. Där finns Ho Chi Minh, den ovillkorligt älskade och beundrade landsfaderns, balsamerade kropp. Museet ligger kanske 3 km från Family Hotel, men min syster har ännu inte varit där. Det var det där med fritid, ni vet. Därför tänker jag ta mig an uppgiften att under mitt halvår här guida runt min syster till alla de där platserna hon skickar turisterna till dagarna i ända.

Idag blev det Van Mieu, ett tempel på platsen för Vietnams första universitet. Och fika på Café Smile.



Jag har inte blivit enbent. Jag är bara SPEXIG!

Kommentarer
Postat av: Anna Lu

Oj va trevligt du verkar ha det! Du är som en tvättäkta vietnames, ja läser dina inlägg med glädje. Är det sant att Herr Ho Chi Minhg åker på balsamerings-restaureringsresa 3 månader till rysslnad varje år? För uppfräschning? Det kan du få i hemläxa å ta reda på. Kram!

2009-12-22 @ 02:43:00
Postat av: Malin

Så trevligt att höra av dig, Annalu! Ja jag andas in så mycket avgaser varje dag att jag snart åtminstone hallucinerar att jag är vietnames! Kan tänkas att jag drar på mig nån hepatit också så jag blir lite ikterisk och snart är det dags att färga utväxten (för man vill ju inte få annalu efter sig) - har de blondfärg i Hanoi tro? Annars blir det svart och så smälter jag in i mängden som en annan Mai Linh.



Klart gubben ska åka på semester! Skulle inte du vilja look your best om du hade folk som gick runt din kista och kollade på dig dagarna i ända? Han har ju en del majestätiska foton att leva upp till också... 3 månader var däremot att ta i, museet stänger ner i en månad tror jag. Sedan om han verkligen åker till Ryssland eller om det är de stackars vakterna som behöver semester från att stå och stirra rakt fram hela dagarna låter jag vara osagt... :)

2009-12-23 @ 10:01:31
URL: http://diarrheas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0