Vietnam 32: En annan sorts julafton



Istället för risgrynsgröt började jag, nya lillasyster Nga och hennes syster (kusin) Tam dagen med Pho Bo.


Hos Dr Chanhs hus stod presenterna uppradade i väntan på att bli överlämnade till den blivande brudens familj. I staplar av bra nummer såklart. Ni minns, 7 och 9 är bra nummer. Därför ser man till att det är ett bra antal förpackningar i varje pyramid. Såsom 99 kakförpackningar exempelvis.





Som bars in av dessa sju (lägg märke till siffran) extraknäckande studenter vars jobb går ut på att vara 5, 7 eller 9 stycken, ha på sig röda slipsar och bära in presenterna i brudens hus. Schysst extraknäck.



Hos bruden satt hennes familj uppradad på ena sidan bordet och vi andra på andra sidan. Inte helt olikt Sverige.



Tillbaka på hotellet väntade en mycket trevlig överraskning! Tomten hade skickat paket från Skåne! Åh så glad jag blev!



Sedan var det dags för Skype-konferens med familjen. Efter lite initialt trassel fick vi med Hanoi, Lövtorp, Boden och Piteå på linjen samtidigt. Den nya teknikens under. Sedan fick vi höra Abbe sjunga Vi komma, vi komma från Pepparkakeland för full hals. Det var breathtaking.



Till middag tvingade jag i Nga pizza. Hon var sådär imponerad.



Sedan kollade vi in den julsmyckade katedralen. Det var mys.



Här är undantaget som bekräftar regeln om att jag och Nga blir "förtjusande" på alla våra obligatoriska Malin&Nga-bilder. Jag är inte dödssjuk till den grad som ringarna under mina ögon tyder på. Jag har bara inte kunnat ta upp någon näring från maten de senaste tre dagarna då den har passerat mitt tarmsystem alldeles för fort (ja, detta är en fin omskrivning).



Sedan rundade vi av kvällen med rostade solrosfrön och, vad som inte syns på bilden, men är Lucky Lucky spelandes på mobilen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0