Vietnam 6: You say tomato, I say tomato

Ihelgen besökte jag min andra lillasyster Ngas countryside. Familjen bjöd på jordgubbar och Nga frågade om jag gillar jordgubbar. Om du åker till Sverige, så kommer du att se med egna ögon framåt våren hur mycket svenskar gillar jordgubbar, svarade jag.

Dr Chanh säger att svenskar älskar tomater, säger Nga då. Säkert tänker ni instinktivt, precis som jag gjorde, att här har de enna fått något om bakfoten. Jag skulle just dementera detta när jag tänkte efter ett extra varv. Jag har tomat i nästan alla sallader jag gör. Jag äter sallad till de flesta maträtter. Till pasta äter jag gärna nån tomatbaserad sås. Ketchup är en annan favorit. Frukost- eller kvällsmackan blir ju så mycket godare med en tomatskiva och lite örtsalt på. Så jag svarade Nga; Ja, Dr Chanh har nog rätt. Jag har aldrig tänkt på det förut, men vi svenskar är nog ett tomatälskande folk. Alltid lär man sig nåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0