En tiggare utanför Hemköp

Ikväll stod han utanför Hemköp igen, en sorglig figur med kepsen långt neddragen och en utsträckt hand med några mynt i. Ursäkta, har du några kronor till övers? säger han. Förra gången skylde jag på "inga kontanter" men denna gången hade jag inte mage med plånboken skramlande full med mynt. Och hur skulle jag kunna? Jag sitter själv dagarna i ända och tigger om pengar för att kunna hjälpa människor i Vietnam. Skulle jag då inte kunna avvara några ören till en stackars medmänniska utanför Hemköp?

Jag tömde myntfacket i hans hand och hela hans varelse skrek att han alls icke skulle "köpa mat" för pengarna utan snarare ett sexpack eller något än värre. Och jag vet inte om jag gjorde fel eller rätt. Hjälpte jag honom att paja sin lever för gott eller visade jag honom att det finns medmänsklighet kvar i världen? Vem är jag att avgöra om han ska få supa sig till döds? Vem är jag att bestämma vad han gör med sina pengar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0