Vietnam 72: Lam gi?

Lam gi = vad gor du? vad jobbar du med?

Jag skrev har for ett tag sedan om vad jag egentligen gor om dagarna. Det kanns som var det igar, men nar jag tanker efter sa var det nog ett bra tag sen. Tiden gar fort nar man har roligt, och nar man bara onskar att den kunde stanna en stund sa gar den annu fortare. Martin skrev en kommentar om vad ambassaden egentligen gor oh svaret pa det blev som ett blogginlagg i sig:

Jag forstar mig inte pa ambassaden och Sverige och Schengen i allmanhet, det verkar som att de med alla medel vill sta emot var karlek. Eller i alla fall att han ska komma till Sverige. For att manga vietnameser innan han kommit till Sverige och sedan blivit kvar. Sa bara for att fa ett sketet turistvisum pa tre manader for att han ska fa en liten inblick i hur ett liv i sverige skulle kunna vara sa maste vi riva upp fan och hans moster och nagra till. Jag skojar inte, jag ar mitt i det nu och egentligen ar det ett jakla heltidsjobb att aka runt mellan alla kontor och myndigheter och fa an det ena och an det andra pappret verifierat och oversatt och whatnot. For att inte tala om besvaret nar dokumenten inte finns i Hanoi och man inte kan lita pa postgangen. Hans pass var vi tvungen att aka buss tva timmar till grannstaden for att hamta, och sedan tva timmar tillbaka till Hanoi. Och hans fodelsebevis var pa countryside, sa forst var det tal om att jag skulle offra en hel dag pa att aka skumpbuss 3,5 timme till countryside, hamta pappret och aka 3,5 timme skumpbuss tillbaka. Som tur var var det nan som tog sitt fornuft till fanga (det var inte jag) och foreslog att pappan skulle skicka dokumenten med skumpbussen som vi kunde mota upp har i Hanoi. Smidigt varre. Men man ska anda vara glad att vi faktiskt ar i Hanoi, for visumet maste sokas "in person" pa ambassaden har i Hanoi, sa bor man inte har ar det bara att casha upp for en resa hit. Ja du forstar ju. Litegrann kanske nu. Att det ar ett jakla foretag. Inte som att posta in sitt pass, pengar och en visumansokan till vietnamesiska ambassaden i stockholm och ha ett visum i passet tre dagar senare. Oj det har blev en blogg i sig bara det.

Sa om ni undrar vad jag gor om dagarna, sa skriver jag en del uppsats, har snart hela teorin klar, lar ut engelska tva dagar i veckan, men framforallt ar min hjarna ockuperad av denna lista:

Ansokan for turistvisum till Schengenomradet:
1. Ifylld ansokan for visum till Schengen
2. Appendix D: Family Appendix for applicants, har ska man av nan anledning rabbla upp namnet pa hela tjocka slakten
3. Pass, giltigt tre manader efter hemkomst.
4. Passfoto, taget de senaste 6 manaderna.
Det var den latta delen.
5. Kopia pa fodelsebevis. Som ska oversattas till engelska av notarie. Och sedan verifieras av ministry for foreign affairs i Hanoi. Skit ner dig om du inte bor i Hanoi. Sedan ska ju fodelsebeviset fraktas hit fran countryside ocksa.
6. Bevis pa civilstatus i Vietnam, aktenskapsbevis eller skilsmassobevis. Oversatt till engelska och verifierat av dom henna.
7. Bevis pa anstallning/studier och bevis pa att man har lov att lamna arbete/studier for den tid man amnar vara borta.
8.  Bevis for att man har pengar att forsorja sig med under sin vistelse i Schengenomradet. Har duger det inte att ta fram cashen som man hade i madrassen - det allmanna sattet att forvara pengar i Vietnam - utan nu ska du ha haft ett bankkonto som varit oppet i ett halvar. Du ska ha kontoutdrag for de tre senaste manaderna. Och du ska ha ett bankomatkort kopplat till detta sa att du kan ta ut pengar i utlandet. de flesta vietnameser har inte ett bankkonto, de har salades heller inget bankomatkort och de har da absolut inget VISA eller Mastercard, det kan jag lova. Jag blir sa ledsen. Nu har ju jag pengar och kan ga i god for honom. Skriva ut mina kontoutdrag och ga i god for att jag ska tacka hans uppgifter. Men det ar ju inte alla vietnameser som vill turista som har det direkt.
9. En resebokning som inte overstiger 90 dagar. Okej, men man vill ju inte kopa biljetter om man inte har visum - forsokte jag. Nej, men da gar man till en resebyra (vilket gor att biljettpriset automagiskt stiger med ska vi saga atminstone 50%?) och far en itinerary darifran som man visar upp. Ok, men om man vill boka pa internet, man kanske kan skriva ut en reseplan darifran - forsokte jag. Nej, inga egna utdrag fran internet, ga till en resebyra och fa en officiell itinerary. Vilket javla svammel, sa barrockt. Alltsa gar jag till Air France, ber dem latsasboka en resa i hans namn pa samma datum som det egentligen ar billigt att flyga med Aeroflot, bara for att kunna visa upp en resplan. 
10. Tillsammans med ansokan ska ett kvitto fran ANZ Bank medfolja som bevisar att den sokande har betalat visumavgiften a 1,5 miljon - 600 svenska kronor (det ar 75% av hans manadsinkomst) som ar non-refundable om visumansokan inte skulle ga igenom.

Om man ar inbjuden av en svensk som mig ska man dessutom uppvisa:
A. Referee's appendix i original (ej faxat eller skannat, det vill saga det maste postas fran Sverige... Det var det har med postgangen... Fortfarande har inte mina julkort dykt upp), dar jag ska fylla i bade det ena och andra om hur val jag kanner min inbjudne.
B. Svenskt personbevis i original. Jag tackar gudarna for att jag har e-legitimation och kunde skriva ut det har.
C. En kopia pa svenskens pass.
D. Om svensken avser att sta for kostnaderna under vistelsen, bevis pa dennes likvida medel.

Om! Om nu nagon skulle ha orkat med allt detta, som vi forhoppningsvis har orkat med pa fredag och sedan dessutom fatt ansokan godkand om 15 dagar sa ska den sokande kunna visa upp en returbiljett till Vietnam samt en reseforsakring som tacker akutsjukvard, ambulanstransport och transport tillbaka till Vietnam. Den ska tacka 30 000 euro och vara giltig i alla Schengenlander.

Pheww. Tank om vi kommer sa langt en dag.

En reminder: Sa har gick det till nar jag skaffade visum till Vietnam: Jag skrev ut en ansokan fran Internet, fyllde i, skickade med den, pass och pengar till ambassaden i Stockholm. Nagon dag senare var mitt pass tillbaka med en visumlapp iklistrad.

Det ar inte rattvist nanstans.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0