Vietnam 76: Sommar

Igår och idag har jag vaknat upp till strålande sol i Hanoi. Det är inte ofta det händer i denna försmogade stad kan jag säga. Men ack så trevligt när det väl händer!

När solen kommer fram händer roliga saker. Storskjortorna åker fram på de små vietnamesiskorna. Storskjortorna är specialsydda för att täcka så mycket som möjligt. De har extremt långa ärmar som i ändarna har flärpar som täcker fingrarna när man kör moppe. Kragarna har någon konstig knytning som jag inte förstått mig på, men med uppgiften att täcka halsen och nacken från solens strålar. Denna storskjorta kombineras gärna med den förlängda rånarluvan, som täcker panna, näsa, kinder, mun och sedan har en förlängning som täcker långt ner på bröstet.

De är roliga i sin strävan efter vithet, vietnameserna. Lika rolig är väl jag i min strävan efter brunhet. Idag fick jag en skarp tillsägelse av en äldre, manlig kaféägare att sätta mig på en stol under ett parasoll istället för under ett träd där jag satt. Trädens blad gav ju inte fullständig skugga. Igår när jag skulle köpa ansiktstvätt fick jag leta länge och väl bland hyllorna innan jag hittade något som inte hade "Whitening formula".

Roligast är det nästan vid trafikljusen, där mopparna helt plötsligt kan stanna 20-30-40 meter från själva trafikljuset. Första gången jag såg detta blev jag helt konfys, vad håller de på med? Tills jag såg att det var ju där linjen för skugga gick. Så där stod de uppradade på linje. Numera tycker jag det är kul och praktiskt, jag kan glida förbi klungan och ställa mig längst fram utan problem. Få lite sol på armarna under tiden. Win-win.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0