Vietnam 47: Noi tieng Viet

Och hur går det med vietnamesiskan undrar ni förstås?

Jo men det går ändå bra. Grammatiken är lätt, de böjer till exempel inte verben utan har klassificeringsord för de olika tempusen. Och meningsuppbyggnaden är tämligen enkel, inte så många små tjafsord.

Det är uttalen och alla dessa toner och bokstäver som inte finns på nåt annat språk jag försökt lära mig. Oftast kan jag göra mig förstådd, ibland tar det tjugo omtagningar men. Det är att förstå vad de säger som är det luriga. Bara att höra när ett ord slutar och ett annat börjar är klurigt. Och jag behöver bygga på ordförrådet.

Men ibland finner jag mig i sällskap där ingen pratar engelska, såsom varje gång jag går ner till receptionen här på mitt hotell eller när jag hämtar ut min moppe, och till min stora glädje visar det sig att jag ändå kan säga det mesta jag vill. Det är en fröjd. Och bättre ska det bli!

10 timmar kvar nu... Kanske dags att sova.

Kommentarer
Postat av: Martin

Presens: fylla

Futurum: bak-fylla



Svenskan och vietnamesiskan är som du säger inte så olika rent grammatiskt.

2010-01-28 @ 14:09:19
Postat av: Arvid

Hej din utter! Antar att du har trevligt med familjen eftersom att man inte får läsa något om ditt liv för tillfället :-)



Du har missat den mest vintriga vintern i göteborgs historia vill jag bara påpeka. Pitevinter kan man nog nästan kalla den. Mycket härligt. Men trots detta börjar jag allt längta lite efter värme. Man är aldrig nöjd.



kram på dig du

2010-02-04 @ 22:05:59
URL: http://arvidsara.montanita.be

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0